Page, Arizona - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Chris en Nicky - WaarBenJij.nu Page, Arizona - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Chris en Nicky - WaarBenJij.nu

Page, Arizona

Blijf op de hoogte en volg Chris en Nicky

24 September 2013 | Verenigde Staten, Page

Page is de volgende "bladzijde" van ons avontuur. Nicky heeft de trip zo gepland dat we zelfs op een reisdag wat op het programma hebben staan. Zo ook de reis naar Page, waar we onderweg zullen stoppen bij Monument Valley. Het gebied waarin we zitten is Navajo territorium en dit is de zien aan de andere gezichten die hier rondlopen. Het zijn duidelijk afstammelingen van inheemse indianen stammen. De bezienswaardigheden in deze regio worden geëxploiteerd en beheerd door afstammelingen zelf, zo lijkt het althans. Monument Valley is zeker een spektakel. We zijn alleen zo verwend tot nu, toe qua parken en landschappen, dat het erg uniek moet zijn om nog indruk op ons te kunnen maken. De stenen wegen dan ook niet op tegen Yellowstone of Arches.

Terwijl we Page binnenrijden zie ik 5 campers in de achteruitkijkspiegel. Als er maar voldoende plaats is op de RV camping. West Amerika lijkt zo ingesteld op deze vorm van Campers dat er meestal voldoende plaats is. We krijgen een mooi plekkie waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. We vullen onze voorraad kasten, koelkast en vriezer en genieten op de picknickbank naast de camper van een zelf gekookte maaltijd.

Horseshoe Bend is de eerste stop van deze prachtige dag. Achteraf bedenk ik dat de kracht van water het thema is van deze bladzijde in ons verhaal. De Horseshoe Bend is dan ook door de kracht van de Colorado River uitgesleten. We genieten van het uitzicht op een (veilige) randje.

Antilope Canyon willen we nu gaan bezoeken. Hiervoor moeten we een tour boeken bij een hutje op een zandvlakte. Met een beetje wind stuift er al enorm veel zand op in onze gezichten. Twee sjaals helpen voorkomen dat we teveel zand inademen. Eerst een stukje achterin een 4x4 pickup truck die ons naar de mond van de Canyon brengt. We hebben een jonge indiaanse dame als gids. Als het hier regent, regent het hard. Het kan soms wel 15 cm per uur regen en al dit water kan de grond niet absorberen. Hierdoor ontstaan "flash floods" (overstromingen) die alles op hun pad kunnen wegvagen. De flash floods hebben gezorgd voor de gladde, kronkelende muren waar de Canyon zo bekend om is. De gids weet precies waar en hoe de mooiste foto's genomen kunnen worden. Als het niet lukt, pakt ze graag het toestel van je over. Op de heenweg help ik jullie met het maken van mooie foto's en op de terugweg moeten jullie genieten van wat moeder aarde hier ons heeft geschonken.

Als kers op de al geslaagde taart (dag) bezoeken we Lake Powell. De Colorado River is ook hier afgedamd waardoor eigenlijk Lake Powell is ontstaan. De dam heeft als functie stroom op wekken en watermanagement. In droge jaren wordt er meer water stroomafwaarts gestuurd en in jaren met veel neerslag wordt het water opgevangen om overstromingen te voorkomen. Qua elektra worden 1,7 miljoen Amerikaans huishoudens voorzien van elektriciteit. In Europa zou hiermee 2,5 miljoen huishoudens kunnen worden beleverd, we verbruiken nou eenmaal iets minder in de EU.

De verstreken vakantiedagen zijn nu in evenwicht met de nog resterende.
En wat heeft de eerste helft ons al veel moois gebracht. We hopen dat de tweede helft ons nog veel moois gaat brengen.

Groeten,
CnN

• 24 September 2013 - 18:41

Chris En Nicky :

We hebben max aantal foto uploads bereikt. Zie FB voor meer en toekomstige foto's.

Gr,

CnN

• 24 September 2013 - 19:19

Henny Schaapma-Kuut:

Hoi Nicky en Chris, dankzij mijn attente zus Winda reis ik zo nu en dan een stukje met jullie mee. Chris, je bent een geweldige verslaggever! mijn complimenten.

Heb het goed!

Liefs,
    Henny

• 24 September 2013 - 20:14

Aline :

Heerlijk Chris en Nicky, jullie weer te kunnen volgen op jullie zeer avontuurlijke reis,