Yellowstone, Wyoming - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Chris en Nicky - WaarBenJij.nu Yellowstone, Wyoming - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Chris en Nicky - WaarBenJij.nu

Yellowstone, Wyoming

Blijf op de hoogte en volg Chris en Nicky

17 September 2013 | Verenigde Staten, Bozeman

Vandaag staat een reisdag gepland van 950 km. We hebben nog even overwogen deze afstand in twee dagen te doen maar uiteindelijk besloten het stuk in 1 keer af te leggen. Zo houden we wat tijd over om bij een toekomstige bestemming langer te blijven. Waarschijnlijk zal deze tijdwinst worden besteed in San Diego. Voor nu moeten we vanaf de staat Washington door de staat Idaho naar Montana waar we de volgende dag naar beneden afzakken richting Yellowstone Wyoming.

De reisdag kunnen we niet helemaal als een "verloren" dag beschouwen want we hebben allerlei interessante dingen onderweg gezien. Zo doorkruisen we farmers country waar enorme gewassen worden verbouwd. Wie dacht dat de landbouw in ons landje grootschalig en geautomatiseerd was heeft nog nooit door Idaho gereden. Elke weiland is voorzien van een enorm grote aggregatie systeem op wielen. Deze honderden meter brede constructies rijden automatisch door het weiland en sproeien evenredig het water. Erg indrukwekkend. We zien op deze weg ook de eerste "truck treinen" wat wij ze zijn gaan noemen. Dit zijn trucks die 3 trailers achter zich slepen, daar waar in NL meestal maar 1 wordt getrokken.

Het landschap verandert naarmate de km's vorderen. Het wordt wat bergachtiger. We mogen in de verte een spectaculaire storm zien ontwikkelen met heftige bliksem flitsen. Een half uurtje later rijden we door deze storm. Het regent zo hard dat al het verkeer de snelheid moet minderen. En zo is het weer voorbij. We proberen vandaag Bozeman te bereiken en daar een camping te vinden. We hebben 12 uur gereden, 2x moeten tanken en hebben het helemaal gehad. Tijdens de rit een tweetal camping optie opgezocht voor een overnachting. Bij aankomst zakt de moed in onze schoenen wanneer blijkt dat ze beiden vol zitten. Dat krijg je als je niks van te voren boekt en "flexiebel" wilt zijn. We zitten dichtbij Yellowstone en het is nog hoogseizoen. Ook is het weekend waardoor veel Amerikanen op stap zijn. Dit is vast de oorzaak van de volle campings.

We besluiten uiteindelijk om een parkeerplaats van de locale Walmart op te zoeken en daar te kamperen. Het is misschien niet formeel toegestaan maar het wordt gedoogd, hebben we begrepen. En ja hoor, bij aankomst staan er meerdere campers gestationeerd, en aan de dichte gordijnen te zien worden ze bewoond. We vinden het eerst wel even spannend. We zijn uitgeput van de lange reis en duiken direct maar ons bed in.

Welk ontwikkelingsland ga je dit jaar bezoeken vroeg een oud collega me dit voorjaar. Ik moest hieraan terugdenken toen ik ‘s ochtends langs het gesloten gordijn naar buiten keek en hier een jongen z'n tanden zag poetsen, zijn slaapzak in de kofferbak zag gooien en zich klaar leek te maken voor werk. Vermoedelijk was hij woonachtig in zijn auto. We waren die avond naast deze auto gaan staan, toen helemaal bedekt in een auto pyjama. Wellicht kon hij het hiermee een beetje donker krijgen. Naast deze jongen waren er zeker nog een drietal auto's waarin iemand had overnacht. Het blijven natuurlijk economisch moeilijke tijden voor de gewone man in de VS, ondanks een herstel van de beursgenoteerde bedrijven. Mochten we te snel door ons budget heengaan, kunnen we wellicht weer een Walmart parkeerplaats opzoeken, het is ons niet tegengevallen.

Op naar Yellowstone! Het enige wat ik hiervan vooraf weet is dat "old faithfull" hier te zien is. Wat we hier de komende 3 dagen aanschouwen zal ik nooit vergeten. We komen het park binnen aan de noordzijde en zien de eerste hot springs. Kokend water komt uit de grond in prachtige kleuren wat wordt veroorzaakt door verschillende mineralen. Onze ogen staan wijd open bij het zien van de Norris Geyser Basin. Wie ooit beelden heeft gezien van de oliebranden in Koeweit kan het hiermee vergelijken. Dat was mijn eerste associatie in ieder geval. Doordat het omschrijven hiervan zo moeilijk is wil ik verwijzen naar de geuploade foto's, die spreken voor zich. De Canyon en waterval zijn waanzinnig, ook hier zal ik geen poging doen om ze te beschrijven.

We verblijven de komende nachten in een van de Yellowstone campgrounds. Deze hebben we toch maar vooraf geboekt, vanaf de parkeerplaats de vorige nacht, om ons te verzekeren van een plekje. De camping is goed verzorgd en er werken vriendelijke mensen. Het is er ook heerlijk stil. De eerdere campings bevonden zich relatief dichtbij (snel) wegen waardoor het er soms lawaaierig was. Hier hebben we dan ook heerlijk geslapen. Het weer is wisselvallig waardoor we op dag 2 soms iets langer in de camper wachten tot een bui voorbij is. Aangekomen bij old faithfull luisteren we naar een park ranger die heel kleurrijk de werking en geschiedenis van deze geiser verteld. Ze weet heel goed het publiek aan haar hand te krijgen. Het is absoluut geen ingestudeerd verhaal. De vele bizons die hier leven vinden dat het park van hen is en schromen niet om op hun dooie gemak de weg over te steken. Prachtig om te zien. De temperaturen liggen overdag rond de 16 graden en we zijn blij dat we ook lange broeken en een vest hebben meegenomen. ‘s nachts daalt de temperatuur naar de 4 graden dus de extra deken wordt toch gebruikt. Ook is de traditie om elke dag een duik te nemen niet gelukt vanwege de lage temperaturen.

Ik raad iedereen, die de kans krijgt, dit park te bezoeken. Het heeft echt indruk op ons gemaakt. Hoewel ze helpen, kunnen foto's niet de ware schoonheid vangen. Je zult het daarom met je eigen ogen moeten zien.

We hebben wat foto´s kunnen uploaden, ook bij de eerdere verslagen.

Groetjes,

CnN

• 17 September 2013 - 19:16

Laura:

Hee toppers,
    Ik begin alweer gewend te raken aan het einde van een werkdag naar jullie reisverhalen uit te kijken! Leuk! En wat een verhaal van gisteren!
    Gaaf om zo mee te genieten!
    Tot morgen??!?

• 17 September 2013 - 20:43

Klasien:

Als de foto's al zo mooi zijn , hoe fantastisch om het met eigen ogen te zien. Gerard (geograaf) pakt de bosatlas erbij en we bekijken de route.

• 17 September 2013 - 22:21

Berien:

Sinds vanavond volg ik jullie reis dmv de verhalen. Dank daar voor.

• 17 September 2013 - 22:41

Surrenda:

Wow, waanzinnig mooi he, Yellowstone. Inderdaad, ogen wijd open en je gelooft je ogen niet. Maar je moet wel. Heel mooi om die foto's te zien. Haalt weer herinneringen omhoog. En gevoelens. Zo in 'awe' voor de schoonheid van de aarde. Dank voor het delen.

• 18 September 2013 - 07:06

Winda:

weer fijn te lezen van jullie en te zien! prachtig...! dank!

• 24 September 2013 - 07:55

Ans Bakker:

hi chris en nicky
    wooow mooie reis, enjoy! liefs ansjohanlieve