Bali - Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Chris en Nicky - WaarBenJij.nu Bali - Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Chris en Nicky - WaarBenJij.nu

Bali - Lovina

Blijf op de hoogte en volg Chris en Nicky

22 September 2012 | Indonesië, Lovina

Aangekomen op Bali is het even zoeken naar een bordje waarop van den Berg / Guth staat geschreven. We maken gebruik van de shuttle service voor de 3uur durende reis van de luchthaven naar Lovina. Onze chauffeur is een hele zachtaardige man van zo'n 45 jaar. Veel Indo's weten niet precies hoe oud ze zijn omdat dit nooit is geregistreerd. Hierdoor blijven we ons hele leven jong is een veelgehoord positieve bijkomstigheid. Onze chauffeur weet ons veel te vertellen over de Hindi religie en cultuur die Bali rijk is. Op de overige eilanden die we in Indonesië hebben bezocht zijn de meeste mensen moslim. Op Bali domineert het Hindoeïsme. Ik moet zeggen dat de verschillende religies vrij harmonieus met elkaar lijken om te gaan hier in Indonesië. Moskeeën en kerken staan naast elkaar gebouwd. Schoolkinderen, die voorgeschreven uniformen dragen, lopen vaak in grote getallen richting de school of wachten gezamenlijk op een lift per bus, scooter of motor. De moslima's dragen als aanvulling op het uniform een hoofddoek maar alles loopt door elkaar. Qua afgescheiden groepjes is geen spraken, voor zover wij kunnen beoordelen. De chauffeur verteld ons dat er recentelijk een Hindoestaanse feestdag heeft plaatsgevonden. Ieder huis heeft een van bamboe gemaakte toren waarmee de goden worden vereerd. Dit feest is bedoeld om moeder aarde te bedanken voor alles wat ze mogelijk maakt. Denk hierbij aan fruit, granen en overige grondstoffen.

De route naar het hotel is prachtig. Doordat het allemaal vulkanische eilanden zijn moeten we, om naar de andere kant te komen, de bergen in. We passeren talloze plantages waar rijst, bloemkool, aardbeien, avocado's, mango's worden verbouwd. De hoger gelegen stukken grond zijn ideaal voor het verbouwen van gewassen door de lagere temperaturen en het aantal zon uren, wordt ons verteld. We arriveren bij het hotel waar we de komende dagen zullen verblijven. Het is een klein hotelletje met een prachtige tuin. Er is een waar paradijsje gecreëerd. Het personeel is oprecht vriendelijk en maken graag een praatje met de gasten. De eigenaresse blijkt Nederlands te zijn. Wellicht is dit de reden waarom we hier een heerlijk plakje kaas kunnen krijgen. Wat kan je in een korte tijd al dingen gaan missen. Een goed plakje kaas is een van de eerste dingen. We zitten 3 minuten van het strand, verteld de ober ons. Na een heerlijke lunch besluiten we maar een duik in zee te nemen. Dit hebben we deze reis nog niet gedaan. Hoog tijd dus. Het hoogseizoen is voorbij waardoor het aantal mensen op het strand zeer gering is. We worden snel aangesproken door meerdere verkopers die afkomen op de enkele toeristen die er nog zijn. Toch wel storend maar ze brengen het wel leuk. "goedkoper dan bij de Hema" zegt een vrouw die stranddekentjes verkoopt. De zonsondergang doet ons alle verkopers van die dag vergeten.

We besluiten om een scooter te huren zodat we wat beter dit deel van Bali kunnen verkennen. De verhuurder brengt, op ons verzoek, de volgende dag een scooter. Hij vraagt ons om naam en hotelkamer op een briefje te schrijven. We vragen of hij m'n rijbewijs moet zien. Hij begint te
schateren van het lachen. "everything goes under the table here in Bali"zegt hij na wat te zijn bijgekomen. Als de politie ons aanhoudt moeten wij hem een rood getint internationaal rijbewijs laten zien (hij doelde op een briefje van 100.000 Rupia, ongeveer €10). De scooter trip brengt ons naar de bijzondere uithoeken van Bali. We hebben geen echt duidelijke bestemming en doordat we zomaar wat zijweggetjes inrijden krijgen we uiteenlopende dingen te zien. Een verlaten haven voor de industrie, een bedrijf waar het erg vreemd rook (moet iets in de chemiesector zijn geweest), maar ook een verlaten stukje strand waar en een duik nemen. Bij dit stukje strand hebben ze waarschijnlijk nog nooit een toerist gezien. De blikken die we kregen waren vriendelijk maar zeer verbaasd. De dag erna staan we om half 6 op om dolfijnen te gaan spotten. We zitten uiteindelijk met z'n vijven inclusief kapitein in een dun bootje met aan wederzijdse stabiliserende balken. Bij het uitvaren zien we de zon opkomen. We zijn blijkbaar niet de enige die deze dag heeft gekozen. We hebben grote aantallen dolfijnen gezien. Een geplaatste grap was echter dat er evenveel bootjes waren. Zodra ze weer ergens opdoken zette alle kapiteins deze koers in, waarna de dolfijnen weer onderdoken en ergens anders weer boven kwamen. Het blijven prachtige beesten en we zijn blij dat we dit uitje hebben gedaan. Die middag vangen we wat zonnestralen op het strand. We gaan de volgende dag alweer naar de anderen kant van Bali waar we verblijven in het kunstenaars dorpje Ubud.

• 22 September 2012 - 20:04

Winda:

Lieve Nicky en Chris
    fijn dat ik weer mee mocht smullen van jullie reis.
    Aline is hier en ik heb alle brieven voor mogen lezen.
    Een toetje na dinner was dat.
    Lieve groet
    winda

• 23 September 2012 - 01:16

Hylk:

Wat geniet ik van het reisverslag .....dank je wel.

Tags: Bali