Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Chris en Nicky - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Chris en Nicky - WaarBenJij.nu

Java

Blijf op de hoogte en volg Chris en Nicky

19 September 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Ondanks het drukke verkeer bereiken we ruim op tijd de luchthaven voor onze vlucht naar naar Jogja op Java. De vertrekhal is één grote ruimte waar de 5 schuifdeuren ieder een terminal genoemd worden. De initiële vertrektijd komt en gaat voorbij zonder dat er iets wordt omgeroepen of aangegeven op de tv's. De westerlingen, inclusief ons, beginnen onrustig heen en weer te lopen op zoek naar informatie. Onze Indonesische medepassagiers zijn hier beter tegen bestendig en denken vermoedelijk, hij komt wanneer die komt. Een half uurtje na de vertrektijd verschijnt er dan toch de toevoeging "vertraagt" op het scherm. Gelukkig, hebben we hem in ieder geval niet gemist. Nicky en ik zijn zoooo blij dat we een vest hebben meegenomen tijdens deze vlucht. De verwarming lijkt stuk waardoor het in de cabine een graadje of 10 voelt. Zelf met vest blijft het erg onaangenaam. We worden omsingeld door klappertandende indo's die in hun t-shirtjes het ook niet erg naar hun zin hebben.

Aangekomen in Jogja, wat een stuk schoner en moderner lijkt te zijn vergeleken met de stad Medan op Sumatra, zetten we koers richting ons hotel. We hebben er weer een reisdag op zitten. Die zijn soms toch best uitputtend. Na iets gesetteld te zijn in het hotel kiepen we de backpacks, die eigenlijk alleen maar vieze was bevatten, leeg en besluiten gebruik te gaan maken van de laundry service. De kosten hiervan worden per stuk berekend waardoor we ongeveer evenveel kwijt zullen zijn als één overnachting. We besluiten dit toch maar te doen aangezien we praktisch geen schone onderbroeken/ t-shirts meer over hebben. De Borobordur, grootste boeddhistische tempel ter wereld, is de voornaamste attractie van de stad. Aangezien we toch beperk de tijd hebben (3 weken) hebben we niet al teveel tijd uitgetrokken voor dit eiland. We doorlopen onze eerste bestemmingen van deze reis relatief snel waardoor we aan het einde van de vakantie wat langer op één plek kunnen blijven (Bali/ Gili eilanden). We boeken vervoer naar de Borobordur via het hotel. De volgende middag staat een Susuki Jeep voor het hotels klaar om ons er heen te brengen. We worden voorgeteld aan onze chauffeur Eddy. Wat kan die man rijden zeg, ongelofelijk! De aantallen scooters zijn enorm in Jogja. Deze rijden ook dwars door het verkeer heen waardoor de autobestuurders nog meer moeten oppassen tijdens het navigeren van de weg. We voelen ons wel veilig met Eddy achter het stuur maar meerdere malen wordt er ingehaald met tegenliggers op een paar meter afstand. Onze auto moet met een "normale" bestuurder zeker een verbruik van 1 op 17 weten te behalen. Ik denk dat die van Eddy maar 1 op 5 liep gezien het constant hoge toerental. Een medeweggebruiker die Eddy uitdaagde, door steeds als hij wilde inhalen z'n auto ervoor te zetten, werd later na het toch succesvol passeren even klem gereden. Eddy, een man met en grof postuur voor Aziatische begrippen, stapte even uit om te laten zien wie baas is op dit stukje weg. Een verdere confrontatie bleef uit en even later lopen we zweten de trappen van de Borobordur op. Wel mooi maar tijdens onze eerdere reizen hebben wij meer bijzondere tempels bezocht. De tempel staat op een heuvel waardoor de zonsondergang erg mooi moet zijn. Het wachten hierop duurt wel lang. We overbruggen de tijd met het nemen van enkele foto's en bepreken hoe we de verdere reis gaan invullen. Wij als blanken behoren hier dan toch ook tot de bezienswaardigheden. We worden, tot vervelens aan toe, gevraagd om met mensen op de foto te gaan. Sommigen vragen het nog vriendelijk maar anderen gaan stiekem naast je staan en roepen tegen de ander dat ze snel een foto moeten maken. De zon staat al aardig laag wat erg mooie plaatsjes oplevert. Net voordat de zon daadwerkelijk onder gaat wordt iedereen door de bewakers gevraagd te vertrekken tot de teleurstelling van velen. Iedereen slentert zo traag mogelijk de tempel af. Na elke trap nemen de toeristen weer een paar foto's. Wij hebben in ieder geval weer een object op de Unesco erfgoedlijst mogen bezichtigen. Eddy staat ons beneden op te wachten waarna we binnen een mum van tijd weer bij het hotel arriveren. De volgende dag vliegen we alweer verder naar Bali. Hier zal dan ook onze volgende post over gaan.

Groeten,

CnN

• 19 September 2012 - 12:31

Winda:

Dat was weer fijn te lezen en mooi te zien...dank je.
    k toer op het net wat mee. Echt goed voor mijn aardrijks kunde en algehele ontwikkeling.
    Heb het lekker naar je zin daar! goeie trip nog. Lieve groet voor jullie beide.

• 19 September 2012 - 21:47

Surrenda:

Dank je wel voor de foto's ook. Ja,de Borobodur. Prachtig! Een van de enige toeristische attracties die ik heb gezien. Maar eh, in die jaren MOEST je de zonsOPGANG daar mee maken. Dus trokken we in het donker die berg op................ Oef, dat was pittig. DAt herinner ik me nog erg goed. Nou, ik ben erg benieuwd of Bail jullie bevalt. Liefs.

Tags: Java